Faste og immunforsvar

Faste har stor positivt effekt på immunforsvaret, og nu er det videnskabeligt bevist

Faste har længe været kendt og brugt i bla. det alternative system, men nu er der langt om længe bevis for, hvorfor og hvordan det gavner.

Nye undersøgelser viser nemlig, at blot 3 dages faste kan have bemærkelsesværdig stor effekt på immunforsvaret. Selve fasten får kroppen til at nedbryde fedt- og sukkerdepoter, men endnu vigtigere er det, at også de dele af ens immunsystem der måtte være skadet eller gamle, viser sig at blive nedbrudt.

Ved optagelse af næring efterfølgende, kickstartes stamcellerne til at producere store mængder nye hvide blodceller, som således bekæmper inflammationer langt mere effektivt end de tidligere. På den måde vil der gennem faste skabes et ”nyt” og langt sundere immunsystem.

Faste kan således have særlig positiv effekt hos folk som har nedsat immunsystem, eks. kræftpatienter i kemoterapi, men også ældre mennesker med generelt nedsat immunforsvar kan opleve store fordele, påpeges det i undersøgelsen.

Undersøgelserne viste desuden, at faste også mindsker mængden af dels et enzym som er forbundet til bl.a. aldring, og dels et hormon som øger kræftrisiko og vækst i svulster. Så der er altså masser af gode grunde til at komme i gang.

Du kan læse mere om undersøgelsen i denne engelske artikel, eller i den videnskabelige artikel bag

Inden for det alternative har man længe snakket om problematikken omkring netop inflammation, dvs. når immunforsvaret er i konstant alarmtilstand og dermed går til angreb på de sunde celler med sygdomme som åreforkalkning, blodpropper, diabetes m.m. Det giver tillige en række symptomer som eks. kroniske rygsmerter, led- og slidgigt, tarmlidelser, træthed, seneskedehindebetændelse og meget andet, og selvom disse symptomer ikke er nærmere afdækket i undersøgelsen, så kan man kun formode, at netop udskiftning af gamle og skadede celler, med nye sunde (som beskrevet i undersøgelsen), også kan have stor positiv effekt på disse symptomer.

Udover selve fasten er der også en række fødevarer som spiller ind i forbindelse med inflammation, og man bør således altid undgå at indtage sukker, hvidt brød, ris, hvide pastaer, mælk samt spise godt med sunde olier som eks. fiskeolie og hørfrøolie.

Bookmark permalink.

Lukket for kommentarer.

  • NB! Kurser, foredrag, introaftner m.m. der kommer snart:

    Intromøde om Zoneterapeutuddannelsen afholdes hver måned

    Vi har stadig pladser på både dag- og aftenhold zoneterapi med start august 2022 - ring 51 23 77 23 og hør mere.... Næste holdstart er weekendhold januar 2023.

    Mange af vores kurser starter i september, kig op i kursuskalenderen eller lad dig inspirere af den kronologiske perlerække af kurser her ovenfor 🙂